نصاب

معایب چری آریزو 5 کدام‌اند؟

دسته‌بندی نشده

۶ دی ۱۳۹۹ 524 بازدید
نصاب

معایب چری آریزو 5 کدام‌اند؟

Rate this post

شاید کمتر کسی در دهه هشتاد خورشیدی فکر می‌کرد روزگاری گزینه‌هایی همچون سیتروئن زانتیا و رنو مگان با محصولاتی نظیر چری آریزو 5 یا بسترن B30 در بازار جایگزین شوند. با این وجود پیشرفت شگرف خودروسازان چینی از یک‌سو و شرایط اقتصادی متلاطم کشورمان، راه را برای توسعه هر چه بیشتر فعالیت‌های خودروسازان چینی و همکاران آن‌ها در ایران باز کرد و این محصولات به آرامی جایگزین خودروهای اروپایی در خط مونتاژ خودروسازان شدند.

مدیران خودرو پس از چند سال عرضه محصولات چینی با نشان ام وی ام، در اوایل دهه نود خورشیدی تصمیم گرفت تا سبد محصولات خود را توسعه دهد. نتیجه این رویکرد عرضه محصولات با دو نشان بود، خودروهای اقتصادی با نشان MVM و خودروهای نیمه لوکس و لوکس با نشان Chery به بازار عرضه شدند. چری آریزو 5 یکی از نخستین محصولاتی بود که با نشان چری وارد بازار ایران شد و به همراه چری تیگو 5، در جایگاهی بالاتر از محصولات ام وی ام قرار گرفت. تولید چری آریزو 5 در مدیران خودرو از سال 1394 آغاز شده و با مقداری تغییرات تا به امروز ادامه یافته است.

نگاهی به چری آریزو 5

شرکت چری از چند سال پیش تصمیم گرفت تا محصولات خود را در چند دسته بندی مشخص روانه بازار کند. سدان‌های این شرکت در گروه آریزو و شاسی‌بلندهای آن در دسته تیگو قرار گرفتند و مابقی خودروها نیز در گروهی دیگر جای داده شدند.

چری آریزو 5 یک سدان جمع‌وجور از این شرکت است که ابتدا در دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک با پیشرانه تنفس طبیعی 1.5 لیتری به بازار فرستاده شد و پس از مدتی نسخه توربوشارژر این خودرو نیز در کنار دو تیپ دیگر در بازار کشور سازنده حضور یافت.

فرآیند تولید چری آریزو 5 در ایران نیز روندی مشابه داشت. در ابتدا مدیران خودرو این محصول را در دو نمونه دنده‌ای نیمه فول و اتوماتیک فول آپشن به تولید رساند. پس از ورود نسخه توربوشارژر به ایران در سال 1396، مدیران خودرو تمرکز خود را بر تولید این نسخه متمرکز کرد و نسخه اتوماتیک با پیشرانه تنفس طبیعی به حاشیه رانده شد. آخرین نسخه‌های این تیپ در سال 1397 به تولید رسیدند در حالی‌که چری آریزو 5 دنده‌ای همچنان روی خط تولید قرار دارد.

با توجه به شدت رقابت بین خودروهای چینی در بازار ایران، شناخت دقیق معایب چری آریزو 5 برای بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی اهمیت دارد. چری آریزو 5 در ایران با خودروهای مختلفی به رقابت می‌پردازد که از جمله آن‌ها می‌توان به کیا سراتو سایپا، بسترن B30، جیلی GC6 و دنا پلاس اشاره کرد. در ادامه برخی از معایب چری آریزو 5 را با هم مرور خواهیم کرد و در نهایت به شما می‌گوییم که آیا این خودرو ارزش خرید دارد یا خیر. پس پیشنهاد می‌کنیم مطلب معایب چری آریزو 5 را از همراه مکانیک دنبال کنید.

عیب اول: کمبود امکانات رفاهی در تیپ لاکچری

چری آریزو 5 در چهار نسخه به بازار ایران عرضه شده است که این نسخه‌ها عبارتند از: دنده‌ای لاکچری، اتوماتیک لاکچری، اتوماتیک اکسلنت و اتوماتیک توربو اکسلنت که سه خودرو اول در این نوشتار مورد بحث هستند. نسخه‌های لاکچری تیپ نیمه‌فول چری آریزو 5 می‌شوند در حالی‌که تیپ اکسلنت نقش نسخه فول آپشن را ایفا می‌کند. در حال حاضر نیز تنها نسخه دنده‌ای لاکچری از بین سه گزینه اول به تولید می‌رسد و تولید دو نسخه دیگر (اتوماتیک لاکچری و اتوماتیک اکسلنت) متوقف شده است.

ایجاد تفاوت بین تیپ‌های نیمه فول و تمام فول در خودروسازی روندی معمول است اما تفاوت‌های بین دو نسخه لاکچری و اکسلنت آریزو 5 بیش از حد فاصله بین این دو خودرو ایجاد کرده‌اند. بخش عمده‌ای از تفاوت‌های موجود بین دو تیپ لاکچری و اکسلنت چری آریزو 5 به حذف تجهیزات ایمنی از جمله کیسه‌های هوا (پرده‌ای و جانبی)، سنسور فشار باد لاستیک، سیستم‌های کنترل پایداری و ترمز کمکی مربوط است که بدون شک باید این کمبود را در لیست معایب چری آریزو 5 قرار دهیم.

عیب دوم: پیشرانه کوچک و کم‌حجم

استفاده از پیشرانه‌های کوچک رویه‌ای مرسوم در بین خودروسازان چینی است و خودروهای بسیاری در طی این سال‌ها با پیشرانه‌های 1.5 لیتری وارد بازار کشورمان شده‌اند. علت این رویه سخت‌گیری‌های دولت چین و تمایل مصرف‌کنندگان چینی به خرید خودروهای اقتصادی و کم‌مصرف است. با این وجود مشتریان ایرانی علاقه چندانی به پیشرانه‌های کم‌حجم ندارند و جاده‌های کشورمان نیز نیاز به تملک خودرویی با قدرت کافی را دوچندان می‌کنند.

در چنین شرایطی قطعا مشتری ایرانی که خودرویی همچون چری آریزو 5 را خریداری کرده است، دچار دردسر خواهد شد. پیشرانه 1.5 لیتری چری آریزو 5 در حداکثر راندمان خود، 116 اسب بخار قدرت و 141 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که برای وزن 1.3 تنی آریزو 5 ناکافی به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر به دلیل عملکرد مقرون به صرفه گیربکس اتوماتیک CVT و ضریب اقتصادی گیربکس دنده‌ای، تقریبا می‌توان گفت که پیشرانه همواره در حالت اقتصادی نگه داشته می‌شود؛ بنابراین همواره شتاب و کشش متوسطی را از چری آریزو 5 شاهد خواهید بود. این مساله نیز یکی دیگر از معایب چری آریزو 5 محسوب می‌شود که حتی سبب شده تا مزیتی همچون مصرف سوخت اقتصادی نیز از آریزو 5 سلب شود، چرا که فشردن پدال گاز توسط راننده برای تامین انرژی بیشتر منجر به افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

عیب سوم: کیفیت مواد استفاده‌شده در ساخت کابین

چری آریزو 5 خودرویی اقتصادی است اما در بازار کشورمان و با توجه به قدرت خرید اکثر مشتریان، محصولی چندان اقتصادی محسوب نمی‌شود. طبیعی است که مشتری ایرانی پس از پرداخت مبلغی قابل توجه و خرید چری آریزو 5، توقع برخورد با خودرویی باکیفیت را دارد اما متاسفانه چنین نتیجه‌ای پس از خرید در انتظار خریداران نخواهد بود.

سرتاسر کابین چری آریزو 5 از پلاستیک خشک ساخته شده که خوشبختانه با استفاده از صندلی‌های چرمی، سادگی این کابین تا حدودی برطرف شده است. با این وجود عدم استفاده از پلاستیک باکیفیت یا قطعات طرح‌دار و جذاب، کابین چری آریزو 5 برای خودرویی در این رنج قیمتی نمی‌تواند چندان جذاب باشد.

عیب چهارم: بازار خرید و فروش کم‌رونق

چری آریزو 5 طی پنج سال حضور در بازار، خودرویی محبوب در بین گزینه‌های کارکرده نبوده است. در ابتدا به دلیل عرضه این خودرو به صورت اعتباری با اقساط بلندمدت از سوی مدیران خودرو، چری آریزو 5 دچار افت قیمت قابل توجهی شد و مشتریان نیز تمایلی به خرید نسخه‌های کارکرده آریزو 5 نشان نمی‌دادند.

در ادامه نیز با توقف تولید نسخه اتوماتیک از چری آریزو 5 تنفس طبیعی، بازار خرید و فروش این تیپ به کلی بی‌رونق شد و به نظر می‌رسد کمتر کسی تمایل به خرید یک سدان اتوماتیک کند گران‌قیمت داشته باشد. نسخه‌ دنده‌ای چری آریزو 5 از همان ابتدای ورود هم چندان مورد توجه واقع نشد و با توجه به قیمت خودرو بالا، تقاضایی برای خرید این محصول احساس نمی‌شود. این مساله را باید یکی دیگر از معایب چری آریزو 5 در مقایسه با رقبای پرفروش قلمداد کنیم.

عیب پنجم: قیمت بالای لوازم یدکی در مقایسه با رقبا

همان‌طور که در بخش‌های قبلی ذکر شد، اکنون تنها نسخه دنده‌ای لاکچری چری آریزو 5 به تولید می‌رسد که رقبایی همچون کیا سراتو سایپا دنده‌ای و دنا پلاس را پیش روی خود می‌بیند. در مقایسه این سه محصول، دنا پلاس از دو خودرو دیگر پرفروش‌تر است و به واسطه اشتراکات بسیار با محصولات خانواده سمند به راحتی می‌توان امور تعمیر و نگهداری آن را به انجام رساند. در سوی مقابل انجام تعمیرات کیا سراتو اندکی هزینه بیشتری لازم دارد و پایین‌ترین رتبه از این نظر نیز به چری آریزو 5 دنده‌ای می‌رسد.

انجام تعمیرات و خرید قطعات اغلب خودروهای چینی نسبتا گران‌قیمت، به اندازه یک محصول وارداتی هزینه به جیب مالک اعمال خواهد کرد و چری آریزو 5 نیز از این قاعده مستثنی نیست. علاوه‌بر آن انجام تعمیرات دوره‌ای گیربکس‌های CVT در کشورمان همواره هزینه‌بردار و دشوار بوده است و مالکین چری آریزو 5 اتوماتیک، با دردسرهای قابل توجهی دست به گریبان خواهند بود که خودروهای اتوماتیک با گیربکس AT‌ از این دردسرها به دور هستند. به همین دلیل دشواری و هزینه‌بر بودن تعمیرات و سرویس‌های دوره‌ای را باید یکی دیگر از معایب چری آریزو 5 بدانیم.

جمع‌بندی

چری آریزو 5 به خوبی نشان دهنده روند تکامل یک خودرو طی دوران است. نسخه‌های اولیه این خودرو ایرادات فراوانی داشتند و در مقایسه با رقبا عملکرد قابل قبولی ارائه نمی‌دادند، به همین دلیل چری تصمیم گرفت تا نقایص این خودرو را برطرف نموده و محصول تکمیلی را با نام چری آریزو 5 توربو به بازار عرضه کند. نتیجه قابل قبول چری با عرضه آریزو 5 توربو و سپس چری آریزو 6، نشان داد که ناکامی چری آریزو 5 در برخی بازارها به خوبی مهندسان و طراحان چری را کارآزموده کرده است.

اما در خصوص چری آریزو 5 با پیشرانه تنفس طبیعی، باید گفت که این خودرو در لیست رقبا جایگاه نخست را به خود اختصاص نمی‌دهد. در میان خودروهای اتوماتیک اقتصادی، گزینه‌های دیگری همچون بسترن B30 و برلیانس H330‌ با موتور 1.65 خودروهای جذاب‌تری به نظر می‌رسند و بازار خرید و فروش آن‌ها نیز از رونق بیشتری برخوردار است. در مقایسه خودروهای دنده‌ای نیز خرید خودرویی همچون دنا پلاس یا کیا سراتو سایپا با پیشرانه 1.6 لیتری جذاب‌تر از چری آریزو 5 دنده‌ای لاکچری به نظر می‌رسد که حتی از داشتن نمایشگر سیستم چندرسانه‌ای نیز محروم است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Be the first to write a review

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *