نصاب

درب سکشنال چیست؟

مطالب دورژانس

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ 312 بازدید
نصاب

درب سکشنال چیست؟

لزوم استفاده از انواع درب های اتوماتیک در پروژه های عمرانی برای همگان به اثبات رسیده است. در این میان درب های سکشنال به خاطر ویژگی ها و مزیت های فراوان توصیه ی بسیاری از معماران و دست اندرکاران صنعت ساختمان می باشد.

درب های سکشنال که آخرین نسل درب های اتوماتیک در اروپا می باشند (معرفی به عنوان امن ترین درب پارکینگ در نمایشگاه انگلستان) از چندین پنل تشکیل شده اند که به صورت ۹۰ درجه حرکت می کنند و در زمان باز بودن درب تمامی پنل ها در موازات سقف در ارتفاع ۲۰ سانتی متری از سقف قرار می گیرند، همچنین در زمان بسته بودن درب نیازی به فضای اضافی در مقابل درب برای محل پارک خودرو نیست. تعداد تردد در درب سکشنال زیرسقفی بی نهایت می باشد و چون بار اصلی وزن درب بر روی سیستم کوک فنر دستگاه می باشد فشار کمی به موتور دستگاه وارد می شود و عمر مفید موتور افزایش می یابد. درب سکشنال از لحاظ معماری بسیار چشم نواز می باشد و قابلیت همخوانی و زیباسازی هر نمایی را داراست. امنیت و کیفیت این درب ها بسیار بالا می باشد و کلیه ی قطعات این درب وارداتی و ساخت ایتالیا می باشد، همچنین ۲ سال گارانتی و خدمات پس از فروش طولانی مدت این درب ها جای کوچکترین نگرانی را باقی نمی گذارد

عملکرد درب سکشنال:

درب سکشنال

عملکرد درب های زیر سقفی به نحوی است که درب توسط فنرهای بالانس و ریل های مخصوص در زیر سقف جمع و به سرعت و بدون ایجاد هیچ گونه صدایی باز و بسته می شود.

درب سکشنال از پنل هایی با ضخامت 45 میلی متر و ارتفاع 48 سانتی متر ساخته می شوند. عرض این نوع درب ها با توجه به عرض فضای مورد نظر اندازه گیری و ساخته می شود.

ویژگی های درب سکشنال


  • نوعی سیستم خلاص کن دستی در درب های زیر سقفی تعبیه شده است که در مواقع قطع برق یا شرایط اضطراری می توان به صورت دستی درب را باز نمود.
  • درب پارکینگ های معمولی به محض باز و بسته شدن سر و صدای زیادی تولید می کنند و خصوصا در روزهای پر تردد آرامش ساکنین را بر هم می زنند. استفاده از درب های سکشنال به دلیل حرکت عمودی و بهره گیری از بلبرینگ های با کیفیت، حرکتی آرام دارد و هیچ گونه صدایی ایجاد نمی کند.
  • پنل های به کار رفته در درب زیر سقفی با فوم پلی یورتان پر شده که این ماده نوعی عایق محسوب می شود و از هدر رفت انرژی جلوگیری می نماید. درب زیر سقفی نوعی عایق صوتی و حرارتی نیز محسوب می شود.
  • درب سکشنال به دلیل حرکت عمودی، فضای بسیار کمی از پارکینگ را اشغال می کند و صرفا جهت باز و بسته شدن از فضای سقف استفاده می شود. این نوع درب این امکان را برای ساکنین فراهم می کند که ماشین خود را نزدیک به درب پارک کنند.
  • درب های زیر سقفی از تنوع طرح و رنگ بسیاری برخوردار هستند و با انواع نمای ساختمان هماهنگی دارند.
  • پنل های فولادی به کار رفته در ساختار درب های سکشنال با رنگ های الکترواستاتیک پوشش داده شده اند که این امر باعث مقاوم سازی این درب ها در برابر شرایط مختلف آب و هوایی می شود.
  • استفاده از ریل های نگهدارنده و چرخ های ضد سایش در مکانیزم درب سکشنال، باعث کاهش استهلاک این درب ها نسبت به سایر درب ها می شوند.
  • درب سکشنال دارای قابلیت ضد سقوط می باشد، یعنی در شرایطی که کابل ها و فنرها عمل نکنند، از سقوط درب جلوگیری بعمل می آورد.
  • این درب ها کاملا ضد سرقت بوده و هیچگونه درز یا شیاری ندارد که سارق بتواند با استفاده از دیلم آن را باز کند.

انواع درب سکشنال براساس کاربرد

  • درب سکشنال صنعتی

از درب های سکشنال صنعتی در ورودی کارخانه ها و سوله ها استفاده می شود. ابعاد این نوع درب ها بزرگ بوده و دارای تردد بالا و نامحدود می باشند.

درب های سکشنال صنعتی با توجه به شرایط و فضای موجود، به سه روش نصب می شوند: نود درجه، زاویه دار و گیوتینی یا عمود بازشو.

موتور درب های سکشنال صنعتی معمولا به صورت ساید گیربکسی نصب می گردد که مخصوص درب سکشنال بوده و با موتورهای ساید کرکره ای تفاوت دارد. پنل های درب سکشنال صنعتی تنوع رنگی بالایی دارند و می توان درون آن ها پنجره و درب نفررو نصب کرد.
  • درب سکشنال پارکینگ

درب سکشنال در پارکینگ های مسکونی به دو صورت نود درجه و زاویه دار اجرا می شود. مدل زاویه دار مناسب برای پارکینگ هایی است که شیب دارند و یا به اصطلاح دارای رمپ می باشند.

موتور درب سکشنال پارکینگ به صورت کشنده می باشد و پانل های درب تنوع بالایی دارند. این پنل ها در مدل های سه شیار، قاب دار کلاسیک، تک شیار و ماکروویو موجود می باشند.

پنل ها ساخت کشور ایتالیا هستند و با برند ALUTECH به فروش می رسند. درب های سکشنال پارکینگ قابلیت ایجاد پنجره و درب نفررو در پنل ها را نیز دارند.

  • درب سکشنال آتش نشانی

این نوع درب ها همانند درب صنعتی می باشند و تنها تفاوت آن ها در سرعت باز شدن درب می باشد. سرعت باز شدن درب های سکشنالی که در آتش نشانی ها تعبیه می شود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و باید از موتور گیربکسی ساید سرعتی در ساخت آن ها استفاده شود. بهتر است برای درب سکشنال آتش نشانی ها از موتورهای آلمانی اصل استفاده گردد.

مقایسه درب سکشنال و درب کرکره ای

اگر بخواهید برای پارکینگ یا گاراژ درب انتخاب کنید یا درب را تعویض کنید، معمولاً با دو گزینه برای انتخاب کردن درب مواجه هستید: درب سکشنال و درب کرکره ای.

کدام یک را برمی گزینید؟ در این قسمت مقایسه ای بین این دو درب انجام شده است تا شما را راهنمایی کند. اگرچه بعضی اوقات درب سکشنال و درب کرکره ای را شبیه به یکدیگر در نظر می گیرند، اما تفاوت های چشمگیری بین درب های کرکره ای و درب های سکشنال وجود دارد.

برخی از این تفاوت ها ناشی از متریال، دوام، نصب و قیمت آن ها است. قبل از اینکه درباره ی بهتر بودن درب کرکره ای یا سکشنال تصمیم بگیریم لازم است به بررسی این اختلافات بپردازیم.

درب های کرکره ای درب هایی هستند که در آن ها درب به صورت رول جمع شده و دور خود می پیچد و در بالا جمع می شود. از این نوع درب برای ورودی ها و خروجی های ساختمان های صنعتی، تجاری و سایر ساختمان ها استفاده می شود.

این درب ها اسم های دیگری نیز دارد اما بیشتر با نام درب کرکره ای شناخته می شود. درب های اکثر ساختمان های تجاری و اداری درب کرکره ای است، چرا که عمر این درب ها بسیار زیاد است و در طول عمرشان نیاز به تعمیرات و شرایط نگهداری خاص و گرانی ندارند.

این درحالی است که عمر درب های سکشنال کمتر است و شرایط تعمیر و نگهداریشان خاص و گران می باشد. درب های سکشنال در بالا به سقف ساختمان متصل می شوند؛ در حالی که دیوارهای عمودی، سازه پشتیبان برای درب های کرکره ای هستند و این درب ها نیازی به اتصال به سقف ندارند.

مزایای درب کرکره ای

  • درب های کرکره ای ارزان تر از درب های سکشنال هم اندازه هستند.
  • زیبایی درب های کرکره ای متناسب با شهرها و فضای صنعتی است.
  • نصب درب های کرکره ای در مقایسه با نصب درب های سکشنال راحت تر است.
  • درب های کرکره ای از یک مکانیزم ساده استفاده می کنند و چون به صورت یک استوانه ی افقی درب را جمع می کنند به فضای کمی نیاز دارند.
  • درب های کرکره ای چند ماه یکبار نیاز به تعمیر و بررسی دارند.

معایب درب کرکره ای

  • اگر قسمتی از درب کرکره ای خراب شده باشد، باید تمام درب را تعویض کرد؛ زیرا درب از یک قطعه بزرگ و یکپارچه ی فولاد پلیسه دار ساخته شده است.
  • از لحاظ زیبایی شناسی ممکن است درب کرکره ای بهترین انتخاب برای یک خانه در حومه ی شهر نباشد.
  • درب های کرکره ای در مقایسه با درب های سکشنال راحت تر شکسته می شوند و برای همین برای خرابکاران و مجرمان سهل الوصول تر می باشند.

مزایای درب سکشنال

  • درب های سکشنال در مقایسه با درب های کرکره ای ایمن تر هستند.
  • درب های سکشنال از چند پنل ساخته شده اند و در صورت بروز خرابی، هر پنلی به صورت جداگانه قابل تعویض می باشد.
  • درب های سکشنال بسیار مناسب تر از درب های کرکره ای هستند، چرا که در انواع ابعاد شامل ارتفاع پانل و عرض های مختلف موجود می باشند.
  • به دلیل این که درب سکشنال با محیط ساختمان هماهنگ است از لحاظ زیبایی شناسی برای استفاده در مناطق اطراف شهرها زیباتر است.

معایب درب سکشنال

  • درب های سکشنال از درب های کرکره ای هم اندازه گران تر هستند.
  • درب های سکشنال نیاز به نگهداری بیشتری نسبت به درب های کرکره ای دارند؛ زیرا از اجزای مکانیکی بیشتر و پیچیده تری تشکیل شده اند.
  • ممکن است درب های سکشنال بهترین انتخاب برای افرادی که در شهر یا مناطق صنعتی زندگی می کنند، نباشند.
  • درب های سکشنال در هنگام باز بودن در زیر سقف صاف می خوابند، بنابر این اگر به یک فضای بزرگ نیاز دارید، درب سکشنال مناسب نخواهد بود.

قیمت درب سکشنال

قیمت درب سکشنال متفاوت است. موتور هایی که برای بالا بردن این نوع درب استفاده می شوند برندهای مختلفی دارد. بنابراین یکی از عوامل تعیین کننده قیمت درب سکشنال، موتور آن است. همچنین وزن و ابعاد درب نیز در قیمت نهایی این محصول تاثیرگذار می باشند.

کلام پایانی

ما در این نوشته به بررسی نوعی درب اتوماتیک موسوم به درب سکشنال پرداختیم که علاوه بر زیبایی، سبب ایمنی بیشتر در پارکینگ ها، سوله ها، کارخانه ها و آتش نشانی ها می شود.

این درب ها فضایی را اشغال نمی کنند و در واقع در زیر سقف قرار می گیرند. درب های سکشنال برای پارکینگ های کوچک یا پارکینگ هایی که به فضای زیادی احتیاج دارند، بسیار مناسب می باشند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Be the first to write a review

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *