نصاب
نصاب

انواع راهبند باتوجه به مکان مورد استفاده:

راهبند

تقسیم بندی راه بند ها

به صورت کلی راه بندها از جهت نوع کارکرد در دو نوع راهبند افقی(اهرمی) و راهبند عمودی(ستونی) هستند، همچنین از نظر سیستم محرکه و موتوری که دارند،در دو نوع راهبند مکانیکی و راهبند هیدرولیکی می باشند.

1- راهبند اهرمی

راه بند اهرمی از عمومی ترین و رایج ترین راهبند هایی است کهمورد استفاده می باشد و یکی از دلایل آن ارزان بودن این نوع راه بند می باشد.راهبند های اهرمی یا افقی در واقع از یک کابینت به ارتفاع تقریبا یک متر تشکیل شده و به صورت عمودی روی زمین نصب می شود و اهرمی که به این کابینت متصل می گردد معمولا طولی بین 2 تا 8 متر دارد که این طول بسته به مکانهای مورد نظر تعیین می شود. مجموعه اهرم و کابینت کنترل عبور و مرور خودروها را انجام می دهد

راه بند ستونی-2

اهبند ستونی با نام راهبند عمودی یا راهبند بولارد نیز شناخته می شود.این نوع راهبند به شکل استوانه ای بوده و در داخل زمین نصب می شود که عمل کنترل تردد را با ورود و خروج از سطح زمین به ارتفاع مشخصی(تا 90 سانتیمتر) انجام میدهد.
شایان ذکر است که راهبند ستونی،دارای استقامت و دوام بسیار زیادی می باشد به صورتیکه میتواند از وسایل نقلیه با وزن 7 تن و سرعتی معادل 75 کیلومتر بر ساعت ممانعت کند و این باعث شده تا جزء گرانترین و ایمن ترین نوع راهبند ها به حساب می آید، که آنها را با توجه به شرایط محیطی ،امنیتی و معماری فضا اجرا می کنند

راهبندهای خودرو ( Road blocker )

راهبند خودرو شامل یک صفحه فولادی ضخیم می باشند که درون فنداسیون مناسب به خود در داخل زمین کار گذاشته می شوند. و درهنگام مسدود نمودن مسیر عبور، یک سیستم محرک هیدرولیک و یا الکترومکانیک صفحه را به سمت بالا حرکت داده تا به صورت مانع دربرابر عبور وسایل نقلیه قرار بگیرد و کل مسیر عبور را ببندد.
 با توجه به ضخامت بالای صفحه متحرک این نوع راهبند، نیروی های ناشی برخوردهای شدید را  به خوبی تحمل می کند. بنابراین می توان از آن در ورودی مراکز حساس نظامی و سیاسی به منظور جلوگیری از وقوع عملیات خرابکارانه و تروریستی استفاده نمود

تفاوت راهبند مکانیکی و هیدرولیکی

اصلی ترین تفاوت بین راهبند مکانیکی و راهبند هیدرولیکی در مکانیزم باز و بسته شدن آنها می باشد.سیستم محرکه راهبند الکترومکانیکی، توسط چرخ دنده می باشد در صورتیکه راهبند الکتروهیدرولیکی متشکل از بلوک هیدرو پمپ و پمپ روغن و شیرهای روغن است.در راهبند های الکتروهیدرولیکی به دلیل عدم استفاده از چرخ دنده در هنگام برخود میله ی راهبند با مانع،صدمه کمتری متوجه آن می شود.شایان ذکر است که راهبند الکتروهیدرولیکی در مقابل گرمای شدید و یا برودت زیر صفر،دوام زیادی ندارد و هزینه سرویس و نگه داری آن نسبتا زیاد می باشد.
باید توجه نمود که میزان تردد در ساعت راهبند الکترومکانیکی،نسبت به الکتروهیدرولیکی کمتر می باشد و در نتیجه قیمت راه بند الکترومکانیکی کمتر از الکترو هیدرولیکی می باشد.
به طور کلی راه بند الکتروهیدرولیکی برای مکانهای با تردد بسیار بالا استفاده می شوند و این قابل قیاس با نوع الکترومکانیکی نمیباشد. 

در انتخاب راهبند به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • طول بوم راهبند
  • سرعت حرکت آن
  • میزان ولتاژمنبع تغذیه
  • میزان تردد در طول شبانه روز
  • توان موتور با توجه به نیروی گشتاور راهبند
  • باتری بک آپ
  • کلید خلاص کن دستی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Be the first to write a review

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *