نصاب
نصاب

روش نصب مدار کنترل کرکره برقی دورژانس

نصب کرکره برقی دورژانس

بسیار پیش می آید که مدار  کرکره برقی به دلایلی از کار می افتد و دلیل اینکه این قطعه از قیمت بالایی برخودار نیست ارزش تعمیر ندارد. (البته بجز مدار موتور ساید  دارای برق اضطراری)

قبل از خرید یک مدار کنترل یا رسیور کرکره برقی باید 2 نکته را مد نظر قرار دهید. اول اینکه نوع موتوری که میخواهید مدارش را تغییر دهید چیست و دوم اینکه آیا از آپشن های اضافی بهره می برید یا خیر؟

مراحل نصب مدار کنترل کرکره برقی

1.شناسایی نوع موتور کرکره

ابتدا باید بدانید نوع موتور کرکره برقی کدام است . موتورها در کرکره به سه نوع ساید، توبلار و سانترال تقسیم بندی می شود که هر یک باهم متفاوت بوده و به وسیله افراد غیر متخصص قابل تشخیص هستند.

موور کرکره برقی دورژانس

2.خرید مدار کرکره مناسب با نیاز

پس از شناسایی نوع موتور باید با توجه به متعلقاتی که می خواهیم به آن وصل کنیم، مثل چشمی و فلاشر، نوع مدار کنترل را خریداری کرده و آماده نصب شویم.

3.جدا کردن مدار کنترل قبلی

در این مرحله برق ورودی را قطع کرده و سیم ها را از روی ترمینال مدار جدید باز کنید. حین باز نمودن توجه کنید که هر کدام از سیمها روی کدام ترمینال وصل بوده تا در هنگام وصل کردن رسیور جدید نیاز به وقت گذاشتن جهت شناسایی هر سیم نباشد.

4.نصب مدار کرکره جدید و ست کردن ریموت

در این مرحله سیم های جدا شده از رسیور قدیمی را روی مدار کنترل جدید کرکره برقی نصب کرده و برق ورودی را وصل کنید. سپس از کرکره فاصله گرفته و ریموت اصلی را بفشارید و مطمئن شوید کارکرد کرکره برقی درست انجام می شود. در نهایت اگر ریموت اضافه ای دارید به روشی که در پایین همین صفحه آموزش داده شده بر روی مدار کنترل ست کنید.

چطور باید موتور را تشخیص داد

به طور کلی سه نوع موتور در کرکره برقی استفاده می شود. دو نوع این موتورها بسیار پر مصرف و یکی از آنها بسیار کم کاربرد است.

ابتدا از پر مصرفها شروع می کنیم. موتور توبلار نوعی از موتور کرکره است که کاملا درون لوله یا شفت رفته و بجز اندکی از پایه موتور چیزی دیده نمی شود.

نوع دوم موتور پر مصرف کرکره برقی مدل ساید است که به واسطه زنجیر به لوله یا شفت وصل شده و آن را میگرداند.

این موتور کاملا با تیغه فاصله داشته و قابل رویت است. البته ممکن است این موتور را درون یک کاور جا دهند. در بازار به این نوع موتور، موتور کرکره برقی زنجیری نیز می گویند.

نوع کم مصرف موتور کرکره اتوماتیک از نوع سانترال است که تقریبا وسط شفت نصب می شود وشفت را می چرخاند.

 اما نکته اساسی این است که مدار کنترل موتور توبلار و سانترال یکی است. اما در موتور ساید باید از رسیور های اختصاصی موتور ساید استفاده نمود.

مورد دوم انتخاب مدار کرکره برقی این است که اگر از چشمی یا فلاشر در ساختمان یا فروشگاه استفاده شود میبایست از نوع فول مدار کنترل استفاده کرد تا خروجی این متعلقات را نیز دارا باشد.

مدار کنترل کرکره برقی دورژانس

چگونگی نصب مدار کنترل ساده موتور توبلار

ورودی و خروجی این رسیور یا مدار کنترل کرکره بسیار محدد است و کلا پنج ورودی دارد. یک ترمینال 2 ورودی مربوط به ورودی برق شهر می باشد و توصیه می شود قبل از وصل کردن این ورودی برق اصلی را قطع نمایید.

حالا یک ترمینال سه خروجی دیگر بر روی برد وجود دارد که مربوط به اتصال موتور است. یکی از این ورودی ها سیم مربوط به بالا رفتن، یک سیم برای پایین آمدن و دیگری سیم مشترک است. بهتر است اگر قبلا مدار کنترلی نصب بوده و می خواهید آن را جدا سازید ترتیب نصب شدن سیم ها را به یاد داشته باشید.

نصب-مدارکرکره-توبلار دورژانس

روش نصب مدار کنترل کرکره برقی توبلار فول کانال

این نوع رسیور یا مدار کنترل بجز ورودی و خروجی هایی که در مدل ساده که در پاراگراف قبلی توضیح داده شد دو خروجی برای فلاشر و چشمی دارد.

خروجی فلاشر میبایست به وسیله دو سیم به فلاشر وصل گردد. اما خروجی چشمی کمی پیچیده تر است. از خروجی + و –  برای تغذیه هر دو چشمی استفاده شود و برای چشمی که 4 ورودی دارد می بایست از خروجی Com و PHO استفاده گردد.

نصب-مدارکرکره-توبلارفول

چگونگی نصب رسیور کرکره برقی موتور ساید معمولی و فول کانال

چند ثانیه ای بیشتر وقت نمی گیرد. خوشبختانه ورودی و خروجی موتور ساید به واسطه یک سوکت هشت تایی است که با اتصال آن به مدار کنترل جدید، موتور ساید آماده راه اندازی است.

روش نصب چشمی و فلاشر رسیور موتور ساید نیز دقیقا به مانند نصب چشمی و فلاشر مدار کنترل توبلار فول کانال می باشد. و نوع نصب این متعلقات به سادگی انجام میپذیرد.

مدارکنترل-کرکره-فول-موتورساید دورژانس

روش ست کردن ریموت بر روی رسیور کرکره اتوماتیک